Otto Cabala: Alax slaví více než 30 let na trhu a otevírá nový showroom Narbutas
Společnost Alax má za sebou více než třicetiletou historii plnou úspěchů a stále své hranice posouvá. Otto Cabala, majitel a ředitel, v rozhovoru prozrazuje všechny milníky, od prvotní výroby vlastních židlí přes nemocniční i bytové interiéry až po dnešní spolupráce s těmi nejkvalitnějšími výrobci nábytku z celé Evropy. Vybrané kousky jsou k vidění již ve dvou pražských showroomech. Ten novější, čerstvě otevřený, se věnuje inovativnímu a designovému vybavení kanceláří. Které další služby Alax odlišují od jiných e-shopů a jak se staví k udržitelnosti? Následující řádky jsou nabité informacemi i příběhy.
Firma ALAX vznikla v roce 1992, původně vyráběla primárně židle, na jejichž designu spolupracovala s věhlasnými architekty. Byl v té době český zákazník „vyhladovělý“ mít doma nějaký originální kousek?
V roce 1992 firma vyráběla na trhu již zavedené původní produkty. V té době byl hlad i po těchto židlích. Vznikaly nové firmy, rekonstruovaly se úřady a nemocnice. Nabídka podobná dnešní neexistovala. Stačila jedna výstava v Brně a měli jsme objednávky na stovky, tisíce židlí. Samozřejmě jsme již v té době vyvíjeli nový design, ale také inovovali úspěšné produkty. S možností komaxitu jsme byli schopni vyrobit jakoukoliv barvu, písty a kolečka pro kancelářské židle byly hezčí a kvalitnější, vše od renomovaných výrobců. Ve spolupráci s designéry Kobosilem a Hálou (Ateliér ID Brno) se i náš design měnil, některé kousky byly oceněné doma i v zahraničí. Co se týče hladovosti po designu, ano, všichni byli hladoví. Nejdostupnější a v té době nejúžasnější byla IKEA. Nabízela dobrý design, bylo to něco nového, cenově dostupného. Designové produkty z Itálie, Španělska či Skandinávie byly krásné, ale v té době pro většinu lidi finančně nedostupné.
Do firmy jste vstoupil v roce 1995 a doslova ji zachránil rozšířením nabídky o nedostatkové zdravotnické židle a vybavení do ordinací. Odtud už to byl jen krůček k prvním vlastním kolekcím. Odkud jste na to všechno čerpali inspiraci?
V roce 1995 byl již český trh otevřený Evropě i evropskému designu, který začal být dostupnější. My jsme v té době vyráběli hlavně kancelářské a jiné kovové židle v kombinaci se dřevem či čalouněním. Na trhu se objevily moderní židle s plasty, s různou funkcionalitou a postupně byly levnější než naše tradiční česká produkce. Kde jsme byli výjimeční, bylo stále zdravotnictví. Všiml jsem si nadšení na výstavách, kdy jednotliví lékaři ocenili, že jim dokážeme vyrobit židle s koženkovým potahem, celobílé i jiné barevné provedení. Stačilo oslovit zdravotnický sektor a objednávky se opět hrnuly. Vyvinuli jsme i speciální židle pro dentisty nebo operační židle, které se ovládaly nohou. A když jsme byli v ordinacích a nemocnicích, napadlo mě, proč jim nedodávát také nábytek. A povedlo se. V následujících letech jsme realizovali nové oddělení ve věhlasných nemocnicí, jako jsou Motol, UVN, Homolka, Bulovka, Krč, Karlák v Praze a spousta dalších, včetně ordinací v České republice i zahraničí. A kde jsem čerpal inspiraci? Stačilo nadšení, zájem, mládí, svoboda a samozřejmě také nadšení kolegové. A úspěch pak motivoval ještě více pracovat a tvořit.
Jakým způsobem se vám později podařilo přejít od převážně profesionálního a kancelářského nábytku také k bytovým interiérům?
Nejdříve jsme vyvinuli řadu kancelářského nábytku AlaxEko, pak AlaxDoktor, AlaxSenior, Element a Tekno. Posledním systémem byl dětský nábytek AlaxDomino. Potřeboval jsem zařídit dětský pokoj dcerkám. Na trhu nebylo vůbec nic, jednoduchá Ikea s plastovými krabicemi a masivní dřevěný nábytek ze smrku a borovice. Žádný design, žádné barvy, nic kreativního pro děti. Design se povedl, kvalita byla jedinečná. Architekti i klienti nadšeni. Aby bylo vše dokonalé, potřebovali jsme hezké židle, doplňky, rostoucí stoly. Navázali jsme spolupráci s renomovanými italskými firmami a portfólio se rozrostlo. Otevřeli jsme showroom. A opět došlo na myšlenku, proč nezařídit celý interiér,
Za svou třicetiletou existenci vytvořil Alax několik vlastních kolekcí kancelářského, hotelového, zdravotnického i dětského nábytku. Plánujete do budoucna toto portfolio ještě rozšířit?
Vytváření vlastních kolekcí je momentálně již minulost. Produkovat dobrý design znamená poměrně velké investice. Evropský trh je otevřený, konkurence obrovská a my jsme již jeho součastí. Tedy pro nás se trh zmenšil. Vyrobit konkrétní atypický projekt, například nábytek pro hotel, tady dokážeme být velmi konkurenční. Ale vyvinout nábytkovou řadu, investovat do forem, technologií a projít kolečkem marketingu je velmi nákladné, a jelikož se neorientujeme na export a náš trh je poměrně malý, nedává to již smysl. Naopak jsme se rozhodli spolupracovat s kvalitními značkami, které každý rok investují mnoho peněz do nového designu a nábytek dodávají téměř do celého světa.
Velkou přidanou hodnotou Alaxu se stalo navrhování a realizace kompletních interiérů na klíč, což vyžaduje velmi úzkou spolupráci vašeho týmu s klienty a designéry. Jakými typy lidí se ve firmě obklopujete, aby taková komunikace oboustranně fungovala?
Tak v první řadě máme úžasný tým v Alaxu. Především jsou to lidi, kteří svou práci mají rádi. Někteří, jsou v týmu již více než dvacet let a i po tak dlouhé době jsou nadšeni, prostě milují design, který jim dobíjí baterky. Máme marketingový a obchodní tým, ateliér, projektové manažery a realizaci. Mnoho služeb, jako jsou stavební úpravy, některé montáže či subdodávky, také outsourcujeme.
V portfoliu Alaxu jsou v hojné míře zastoupeny prémiové značky převážně z Itálie. Jsou tyto značky něčím odlišné od ostatních?
Asi je jich skutečně nejvíc z Itálie, ale mnoho brandů je i ze Španělska, Skandinávie, Německa a jiných evropských zemí. Čím se liší? Špičkový design, perfektní kvalita, neustálý vývoj produktů, nadčasové technologie a dnes se také většina našich partnerů vydala na cestu udržitelnosti, cirkulární výroby. A jako hrdý Evropan podporuji evropské firmy, nedovážíme nic z Asie. Osobně schvaluji každého dodavatele, většinu navštívím osobně já nebo některý z mých kolegů.
Velkým současným trendem je udržitelnost. Máte i v této oblasti zákazníkům co nabídnout?
Určitě ano. Začíná to již ve výrobě. Většina našich partnerů je dnes energeticky nezávislá. Střechy výrobních hal jsou pokryty solárními panely, veškeré odpady jsou dále využívané, či již k (ekologickému) vytápění nebo k výrobě dalších produktů. Pokud to jde, využívají se recyklovaného materiály. Produkty se vyrábějí tak, aby se mohly lehce rozebrat na jednotlivé části a ty následně recyklovat. V procesu balení se omezují plasty a více se využívají ekologické materiály. A v neposlední řadě pracujeme s produkty, které jsou kvalitní a mají dlouhou životnost. I několik generací.
Jak se liší zákaznická zkušenost, pokud se rozhodnu nábytek zakoupit přes e-shop, nebo se naopak zastavím osobně v showroomu?
Nechci, aby to vyznělo moc namyšleně, ale dovolím si tvrdit, že máme jeden z nejlepších e-shopů v oboru nábytku v Evropě. Jako jeden z mála umí nakonfigurovat i ty nejsložitější produkty. V konfigurátoru si vyberete například barevné provedení podnože kancelářské židle, látku z mnoha cenových kategorií jak pro sedák, tak opěrák, typ područek, mechaniku i doplňky. Někdy jsou to kombinace i stovek cen a u nás si to klient prostě sestaví sám. Také jsou stránky nastaveny pro různé úrovně B2B partnerů, kteří po registraci vidí tu svou stránku a využívají své výhody.
Web neustále zdokonalujeme, hledáme novou lepší funkcionalitu. Na stránkách pracují jak vlastní, tak externí pracovníci a programátoři každý den. Ale aby jsem se vrátil k otázce. On-line si může klient nakonfigurovat a následně koupit jakýkoliv složitý produkt. Pokud nás ale navštíví, bude se mu věnovat některý z mých skvělých kolegů, který mu poradí a nabídne mu výborné kafe či sklenku vína. Pokud je zájem, zpracujeme interiérové návrhy včetně 3D vizualizací. Jedním slovem, když nás klient navštíví, setká se s profesionály a tento čas se mu určitě vyplatí.
Nedávno jste významně změnili stávající showroom v pražském Karlíně. Co všechno návštěvníky v novém prostoru čeká? Plánujete nějaké novinky?
Showroom předěláváme neustále. A také jej zvětšujeme. Předloni jsme přidali další patro, byt, který jsme špičkově zařídili a sladili nábytkem Novamobili, sedačkami SABA, světly od Massiero a doplňky od Adriani e Rossi. Jiný koncept, který ladí. Letos v říjnu jsme předělali část showroomu v suterénu a komplexně odprezentovali značku mminterier.
A 9.11.2023 jsme otevřeli úplně nový showroom v budově CORSO Karlín, nový koncept, speciálka pro kancelářský nábytek, židle a akustická řešení. Nazvali jsme jej Office Wave by Alax. Proč Office Wave? Kancelářský nábytek je zastoupený naším partnerem Narbutas, který je z Litvy – tedy baltská vlna. Spousta akustických řešení představuje akustickou vlnu, zatímco kvalitní ergonomie nábytku a židlí vlnu ergonomickou. Všudypřítomná živá zeleň reprezentuje zelenou vlnu a našich 32 let na trhu vlnu tradice. Design showroomu a špičkový design nabízených produktů zase jasně říká, že jedeme na designové vlně. V neposlední řadě na vás v showroomu čeká skvělá pracovní nálada, výborné kafé, sklenka dobrého vína či sektu symbolizující vlnu přátelství. A pokud nevěříte, neváhejte nás navštívit. Těšíme se na vás.