Skulptura Arrival v Šanghaji vyzývá pokročilé schopnosti 3D tisku i lidské imaginace
Představujete si tištěné prostorové objekty stále ještě v omezené velikosti? V centru čínské Šanghaje stojí dvoutunová futuristická skulptura vyrobená pokročilou metodou 3D platformy ROBIM z ABS. Netají se inspiracemi populární sci-fi kulturou a kolemjdoucím by měla zprostředkovat posvátný moment ustrnutí v okamžiku. Není to v hektické obchodní čtvrti tak trochu utopie?
Architektonické studio Wutopia Lab, jehož projekty jsou inspirovány šanghajskou kulturou a životním stylem, založil architekt Yu Ting. Ten architekturu pojímá jako prostředek ke společenskému vývoji. Ostatně člověk a jeho každodenní život v kontextu velkoměsta a čínské estetiky stojí v samotném centru tvorby Wutopia Lab.
Utopická architektura podle Wutopia
Ke každému projektu přistupuje Wutopia s odlišnou inovativní strategií, myšlenkovým přístupem a celkovým pojetím. Snaží se chápat architekturu komplexně, nikoli pouze naplňovat rigidní koncepty nebo slepě rozšiřovat stávající objekty. Díky dostatečným kapacitám je studio schopné koordinovat a spolupracovat s různými odvětvími i ve stádiu výstavby. Studio Wutopia Lab zakázku Arrival získalo od zadavatele TOPYS společně s experty na stavební robotizaci a automatizaci Roboticplus.AI. Záměrem bylo vytvořit instalaci s tištěnými 3D prvky ve stylu magického realismu na prostranství StarPlaza v šanghajské nákupní a kancelářské čtvrti The MixC. Wutopia Lab tak přirozeně navázalo na svou dlouhodobou snahu o oživení velkoměstských mikroprostorů.
Náměstí Star Plaza je vtěsnáno mezi zadní stranu čtvrti The Mixc, plochu severních garáží a ústí stanice metra. Postupem času se však proměnilo v čistě anonymní dopravní uzel. Zadavatel TOPYS se to rozhodl změnit ambiciózním projektem. Záměrem zadavatele bylo místo společensky aktivizovat. Vzhledem k tomu, že se přímo pod Star Plaza nachází stanice podzemky, nosnost podlahové plochy na m² byla výrazně omezená. Plánovaná instalace s rozpočtem 1,5 mil. Kč proto měla být striktně funkční a oplývat jasnou expresivní kvalitou.
Když se postavíte do středu náměstí Star Plaza, pocítíte jistou míru dezorientace. Dojmy, které tu na vás začnou působit pravděpodobně překonají vše, s čím jste se dosud setkali. „Tyto pocity ve mně zanechaly silný dojem“, říká architekt Yu Ting. „Okamžitě jsem zatoužil vydat se cestou futurismu a science fiction. Rozhodl jsem se sjednotit roztříštěný charakter místa vybudováním výrazného a jednoznačného vertikálního prvku. Chtěl jsem dosáhnout maximální možné velikosti, kterou by omezený rozpočet obsáhl. Co se týká barevného provedení, černá, jakožto vyjádření každodenní šanghajské nejistoty, pro mě byla okamžitou volbou.“
Yu Ting posléze kontaktoval společnost Roboticplus.AI a společně jako nejvhodnější způsob realizace vyhodnotili 3D tisk. Podařilo se tak dosáhnout i nečekaně nízké hmotnosti pouhých 650 kg, přičemž stejný objem vody by pro srovnání vážil 63 000 kg. Lehkost však může být i kontraproduktivní z hlediska nestálosti. Experti z Roboticplus.AI proto navrhli ukotvení v základně, čímž se výsledná hmotnost zvýšila na 2000 kg. Stále tak byla splněna podmínka, že na celkové ploše 9 m² může být rozložena maximální hmotnost lehce přes 3000 kg. Skulptura byla vytištěna pomocí robotické 3D tiskárny z ABS vláken a dostala jméno Arrival, tedy Příchod či Příchozí.
Hříchy a touhy Šanghaje
Okamžitě po instalaci se černá skulptura stala symbolickým monumentem, vyjádřením božskosti i lidskosti zároveň. Uvnitř mlčenlivého kvádrového těla se ukrývá abstraktní krasová jeskyně, která přímo vybízí k prozkoumání a zdolání jejích stěn. Za odměnu se vám otevře pohled do žluté propasti nad vaší hlavou, kterou prosvěcují sluneční paprsky. Zaručeně se tak neubráníte hlubokému ustrnutí a chvilkovou meditací nad svou vlastní existencí v tomto rušném velkoměstě. Skulptura se rázem promění v kousíček posvátného prostoru uprostřed jinak zcela světského města.
Vnější plášť skulptury může být kdykoli rozebrán a její vnitřní žlutý obsah se pak v plné parádě otevírá světu. Tato symbolika znázorňuje, že fyzické tělo není žádným způsobem upoutáno k přízemnímu realitě. Černý obelisk, jako by zosobňoval skryté touhy celé hříšné Šanghaje. Svými kulturními sci-fi inspiracemi se studio Wutopia Lab netají. Vzhled skulptury ovlivnil už v samotném názvu snímek Příchozí (2016), dále filmy Interstellar (2014), Hvězdná brána (1994) nebo kniha Underland od Roberta Macfarlane. Podle tvůrců nám podobné fantazie a inspirace umožňují alespoň na prchavý okamžik uniknout z šedi každodenní reality.
Skulptura Arrival byla zhotovena metodou 3D tisku na platformě ROBIM, která v portfoliu Roboticplus.AI představuje průsečík mezi designovou a funkční tvorbou. Tento přístup efektivně kombinuje parametrický design a digitální konstrukční technologii prostorového tisku. Technologie tzv. prostorového tisku se taktéž liší od tradičního FDM 3D tisku svou schopností rychle modulovat prostorové objekty.
3D tisk je aditivní výrobní technologie pro dosažení libovolných tvarů. Základní podmínkou je krátkodobá vytvrzovací schopnost zdrojového materiálu. Flexibilní robotické rameno ve vzduchu načrtne přednastavený tvar, okamžitě jej ochladí a nechá ztuhnout, čímž hmota získá prostorovou strukturu. Díky flexibilnímu šestiosému robotickému ramenu lze dosáhnout maximální efektivity a objemu 3D produkce. Výroba je navíc bezobslužná a plně automatizovaná, přičemž objednávky se realizují na bázi cloudu. Výroba skulptury Arrival z modifikovaného akrylonitrilbutadienstyrenu (ABS) zabrala Roboticplus.AI 1,5 měsíce. Instalace na Star Plaza pak týden.
Lehce průsvitná černá skulptura, kterou během dne navenek slabě probleskuje její žlutá vnitřní struktura připomíná obří lucernu. Vyjadřuje poselství a myšlenky, které chtěli její autoři předat celému městu a jeho obyvatelům. Je to dočasný městský monument vypovídající o budoucnosti, který je přístupný všem bez rozdílu.