Stane se labutí superjachta realitou?
Návrh superjachty ve tvaru labutě jistě dokáže ohromit a překvapit nejen všechny nadšence do plavidel. Její cena dosahuje jedenácti miliard korun a předlohou se jí stala japonská manga. Vítejte ve dvacátém prvním století.
Na počátku stála smělá myšlenka
Její architekt Pierpaolo Lazzarini, původem z Říma, pracoval na projektu sto třiceti sedmi metrové jachty Avanguardia více než pět let. Samotný název odvodil od anglického slova vanguard, které znamená předvoj. Onen předvoj má symbolizovat právě řídicí labutí hlava a krk. Při navrhování lodi se inspiroval japonskou mangou ze sedmdesátých let minulého století, která zobrazovala robotickou hlavu jako velicí centrum. Konkrétně ho ale hlava labutě napadla až poté, co zhlédl japonský animovaný seriál Casshan, v němž vystupovala robotická labuť. Na samém počátku tak stála velmi neotřelá a pro mnohé bláznivá myšlenka. Postupem času se ovšem z myšlenky stal skutečný plán na architektonické ztvárnění lodi, která bude nejenom nepřehlédnutelná, ale také se stane zhmotněním toho nejvyššího luxusu. Pro Lazzariniho labuť představuje to nejelegantnější ze všech zvířecích druhů, které na naší planetě existují. Labuť je pro něj vzorem nejen elegance, ale také vznešenosti ve všem, co dělá, jak se pohybuje, jak jí, ale samozřejmě i v tom, jak vypadá. Architekt spoléhá na to, že miliardáře z celého světa naláká právě na multifukční labuť, která dokáže na moře spustit šestnáctimetrový motorový člun.
Luxus za jedenáct miliard korun
Některé loděnice ovšem Lazzariniho konceptu příliš nevěří a nechtějí se proto do výroby takové jachty vůbec pouštět. Kdyby ale přeci jenom vznikla a začala se prodávat, bude patřit mezi pět nejdražších a nejluxusnějších jachet světa. Odhadem by se prodala za pět set milionů dolarů, to je v přepočtu jedenáct miliard korun. Jachtu History Supreme, dosud největší a nejdražší superjachtu na světě, by ale předstihnout nedokázala. Ta je vyrobená ze zlata a platiny a její cena se odhaduje na dva až pět miliard dolarů.
Málokdo ovšem ví, že původní Lazzariniho návrh byl ještě o něco smělejší. Labutí krk s člunem měl být původně dronem, který by z krku dokázal startovat. Nakonec ale architekt nenašel funkční konstrukční řešení, jak docílit toho, aby dron dokázal bezpečně přistát, proto od prvotní představy raději upustil.
Hangár, heliport i parkoviště
Superjachta by do svého luxusního interiéru měla pojmout až šedesát pasažérů, pro větší pohodlí se ale předpokládá, že poskytne ubytování v těch nejmodernějších kajutách pro dvacet čtyři hostů, dále místo pro dvanáct zaměstnanců starajících se o hosty a deset členů posádky, kteří budou obsluhovat jachtu. Rovněž se počítá s heliportem a hangáry pro dvě helikoptéry, garáží pro několik aut a s místem pro parkování kapslových vodních skútrů, které se už své realizace dočkaly. Lazzarini za ně v roce 2010 obdržel prestižní designérskou cenu. Díky tomu si také o dva roky později založil vlastní designérské studio. Samotná loď by také měla být vybavena motorem značky Rolls-Royce, který by umožňoval dosáhnout maximální rychlosti osmnáct uzlů.
Kdo loď zkonstruuje?
Otázkou ovšem stále zůstává, jestli o superjachtu bude aspoň nějaký zájem, a to jak z hlediska konstruktérů, tak nového majitele. Lazzarini je ale optimista. Před více než rokem se mu ozvaly loděnice z Německa a Itálie, které mají zkušenost s výrobou sto a více metrových jachet. Jenže konkrétní termín konstrukce lodi stále znám není. Stejně tak ještě není oficiálně znám ani žádný potenciální majitel labutí superjachty.
Zdroj fotografií: Lazzarini Design Studio
Autor článku: Michaela Dočkalová